آنچه بايد در مورد عطرها بدانيم
نوشته شده توسط : M.Hasan-Elham

خشبوي چند هزار ساله

عطر از كلمه لاتين پر به معناي از ميان و فوموس به معناي دود مي آيد.فرانسوي ها بوي خوشي را كه در هوا پخش مي كند عطر مي نامند.

نخستين عطرها،به شكل بخور بودند كه نخستين بار حدود 4000 سال پيش در بين النهرين كشف شد.در آن هنگام،در مناسك مذهبي،صمغ ها و چوب هاي مختلفي سوزانده مي شد.همچنين چوبها و صمغ هاي خشبو را در آب و روغن مي خيساندند و بدن خود را با آن ماساژ مي دادند.هنگام موميايي مردگان نيز از اين عطرها استفاده مي شد.بنا به هيروگليف هاي كشف شده،عطر در زندگي مصريان نقش مهمي بازي مي كرد.

ادكلن در قرن هجدهم موارد استفاده مختلفي داشت:در آب استحمام ريخته مي شد،همراه با قند خورده مي شد،به عنوان ماده شستشوي دهان،تنقيه،يكي از تركيبات ضماد مورد استفاده قرار مي گرفت و مستقيم تزريق مي شد و...

فرمول دقيق عطرهاي تجاري مخفي هستند و حتي اگر هم علني شوند،چنان پروسه پيچيده اي در تهيه آنها بكار مي رود كه اين فرمول استفاده چنداني ندارد.

روغن اسانس عطر با يك حلال رقيق مي شود زيرا روغن غير رقيق شده

چنان تركيبات فراري دارد كه در صورتاستفاده به حساسيت و جراحات پوستي يا خراب شدن لباس منجر مي شود.متداولترين حلال روغن عطر،اتانول يا مخلوطي از اتانول و آب است.افزايش تركيب معطر عطر موجب افزايش شدت بو و ماندگاري آن مي شود.بنابراين اگرچه غلظت روغن عطر در ادوپرفوم بيشتر از ادوتوالت است،اما ميزان آن در هر كارخانه عطر سازي متفاوت است.

ايراني ها يكي از قديمي ترين مردماني بودند كه از عطر و اسانس هاي معطر به صورت تجملاتي استفاده مي كردند.ده قرن قبل از ميلاد ايراني ها يكي از متداولترين تمدن هايي بودند كه به تجملات بسيار اهميت داده،روزانه با لوسين هاي معطر خود را شست و شو مي دادند و در نوشيدني هايشان از اسانس هاي عطر دار استفاده مي كردند.

اهميت بوي خوش در زندگي

              

تحقيقات زيادي در زمينه تاثير بوهاي مختلف بر عملكرد انسان ها انجام شده است.براي مثال تحقيقات نشان داده است كه يك بوي آشنا بسيار سريع تر از يك صدا يا يك تصوير،يادآور خاطرات گذشته است.آزمايش ديگري در دانشگاه پترزبورگ نشان داده كه افراد به كمك حس بويايي شان و بدون ديدن در 95 درصد مواقع مي توانند جنسيت افراد را حدس بزنند.همچنين در يك مقاله چاپ شده بود كه كارشناسان ناسا دريافتند كه بازدهي فضانوردان با رايحه كپسول فضايي آنها رابطه مستقيم دارد.چنانچه كپسول آنها فاقد هر گونه رايحه اي باشد عملكردشان بسيار ضعيف مي شود.

از اين رو كپسول هاي فضانوردان مجهز به مواد شيميايي معطر شد.همچنين فضا پيماي شاتل نيز داراي تهويه مطبوع معطر شد.تحقيق ديگري در ژاپن نشان داده است كه ميزان خريد مردم از سوپرماركت ها در زماني كه رايحه ليمو در فضا مي پيچد بيشتر مي شود.اين در حالي است كه با تزريق گوگرد در سيستم تهويه فروشگاهها،ميزان خريد مردم به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا مي كند.همچنين آژانس هاي معاملات املاك آمريكا به فروشندگان منازل پيشنهاد مي كنند در هنگام بازديد منزلشان توسط مشتري،كيكي را براي پختن داخل فر قرار دهند انتشار بوي كيك در خانه و استشمام آن توسط خريدار،در تصميم گيري وي براي خريد خانه اثر مثبت مي گذارد و باعث مي شود قيمت بالايي براي خريد پيشنهاد دهد.

         

            

نكته هايي درباره ي عطر 

عطر را روي مچ دستتان امتحان كنيد:                           

بهتر است عطر را هنگام خريد روي نقاط نبض دار بدن استفاده كنيد.نقاطي كه جريان خون روي بدن ضربه وارد مي كند گرم تر است.وقتي عطر را روي اين بخش از پوست امتحان مي كنيد به سرعت تبخير شده شما راحتتر مي توانيد بوي عطر را استشمام كنيد و درباره خريد آن تصميم بگيريد.

صبح ها به خريد عطر برويد:

انتخاب عطر ارتباط مستقيمي به حس بويايي شما دارد،اين حس صبح ها خيلي قوي تر است و شما راحتتر بوها را تشخيص مي دهيد.پس بهتر است صبح ها به خريد عطر برويد.

چند لايه عطر بزنيد:

اگر قصد داريد بوي عطري كه مي زنيد روي بدن شما ماندگاري بيشتري داشته باشد بهتر است از چند لايه عطر روي هم استفاده كنيد تا اثر آن مدت طولاني تري روي پوست شما باقي بماند.به طور معمول هر سه الي چهار ساعت عطر از روي بدنتان تبخير مي شود پس بهتر است آن را تجديد كنيد.

به موهايتان عطر بزنيد:

اگر مي خواهيد موهايتان بوي عطر خاصي بدهد در آخرين آبكشي يك قطره از عطر مورد نظر را به آن اضافه كنيد.

آفتاب عطر را بد بو مي كند:

بهتر است عطر  را در نقاطي از بدنتان استفاده كنيد كه در معرض تابش نور خورشيد نباشد.نور خورشيد موجب تخريب فتو شيميايي اجزاي حساس به نور شده و نه تنها رايحه عطر را بد بو مي كند بلكه در دراز مدت موجب ايجاد لكه هاي نازيبا روي پوست مي شود.همچنين عطر را در جاي خنك و تاريك نگه داريد.

اگر پوستتان چرب است:

حتما براي شما هم پيش آمده كه از بوي عطر دوستتان خوشتان آمده باشد ولي وقتي آن عطر را خريديد و روي پوست خودتان امتحان كرديد ديگر آن بوي خوب را احساس نكرديد چون نوع پوست روي رايحه اي كه از عطر منعكس مي شود موثر است.همچنين ماندگاري عطر روي پوست هاي چرب بيشتر است.

در دنياي مد،عطروادكلن هم مثل رخت و لباس و كفش،سال به سال نو مي شوند اما هر عطري براي هر سن و موقعيتي مناسب نيست.

از عطرهايي مانند بولگاري،اسكادا و ايريا كه رايحه سنگيني دارند در محافل رسمي استفاده كنيد.هميشه بهتر است كه در مكان هاي رسمي از رايحه هاي تلخ،گرم،شيرين و تند استفاده كنيد.

از عطر هايي مانند مادام روشاز،گپ،هوگو و آزارو ترجيحا در محافل صميمي و دوستانه استفاده كنيد.هميشه بهتر است در محافل دوستانه از عطرهاي سرد و ترش استفاده كنيد.

عطر سرد به عطري مي گويندكه حس خنكي و تازگي را القا مي كند.استشمام اين عطر ها معمولا باعث مي شود كه طعم ميوه هايي مانند خيار و هندوانه را به خاطر بياوريم.

ماندگاري عطر در هواي سرد بيشتر است.چون در هواي سرد الكل موجود در عطر ديرتر تبخير مي شود در زمستان بهتر است از عطرهاي شيرين،تلخ وتند استفاده كنيد.

در فصل گرم استفاده از رايحه هاي خنك و ترش،تلخ و سرد،جنگلي و وحشي بسيار خوشايند است.استفاده از اين رايحه ها در فصل تابستان،سرماي خوشايندي را به شما و اطرافيان منتقل مي كند و در نتيجه از حس گرماي محيط مي كاهد.شما عطرهاي سرد را از روي نامشان مي توانيد بشناسيد چون در بخشي از نامشان از يخ،آب باران يا خنك استفاده شده است.اين عطرها به طور معمول بوي تميزي و شادابي و جواني مي دهند.

اگر پوستتان روشن و خشك است و مي خواهيد ماندگاري عطرتان بيشتر شود،بهتر است پيش از استفاده از عطر،از لوسين هاي مرطوب كننده بدون بو استفاده كنيد.

 

 

 

 

 

 

 




:: بازدید از این مطلب : 682
|
امتیاز مطلب : 238
|
تعداد امتیازدهندگان : 74
|
مجموع امتیاز : 74
تاریخ انتشار : 15 فروردين 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: